Ekonomika
Manipulační technika
Včelařský svěrák
Plastový medomod
Nová varianta rámků
Panensky med, plastevnice
Výroba úlů , ekologie
          Kontakt : vojtech.bernatek@seznam.cz

          

                              TOPlist

 
 

 

Jak začít včelařit?

http://youtu.be/wNL5Fgkgdzk

 

                                               

V časopisu Včelařství vydaném v listopadu 2012 autor popisuje ekonomiku chovu včelstev začínajícího včelaře. Uvádí ve svém článku: ,,Počáteční investice 20 000Kč, chov 2 včelstev“, ,,Počáteční investice 50 00Kč, chov 5 včelstev“ a ,,Počáteční investice 100 000Kčm, chov 10 včelstev“.

       Tato  čísla určitě mnoho mladých odradí, protože se všechno zdražuje.Ale zájemci o včelaření, kteří mají schopnosti najít si levnější cestu ke včelaření, by se neměli nechat odradit. Využít vlastních schopností a nové materiály, které končí často jako odpad na skládkách a při tom včelařit moderním způsobem, odpovídajícím dnešní době. Viz. článek dvanáctiletého kluka.

http://nd03.jxs.cz/745/209/031630f913_89878939_o2.jpg

 Další včelař se naučil chovat matky.

  http://nd03.jxs.cz/674/528/a75c4966ca_66719917_o2.jpg
Popis: Karel připravuje matečníky do Chovného kufru.

 

http://nd04.jxs.cz/761/444/825228b130_67970912_o2.jpg

Popis:

Jirka začal včelařit a už má svůj chovný kufr

 

  http://nd04.jxs.cz/828/731/88ad0416d8_67971166_o2.jpg
Popis: Jirka kontroluje koupenou přidanou matku.

Jirka u toho prostojí celé hodiny. Už to ukazoval všem sousedům v ulici. A

 

 

Jeden způsob kompletního jednoduchého nástavkového včelaření  byl jen částečně  popsán v MV 6/ 2008 v článku „ Jak včelaří sedmák“.

Jenda od 15.3.2011 začal včelařit.  Jako začátečník začal v novém typu skleněného úlu

Ukázka:  http://www.youtube.com/watch?v=pGOlDjChtPM.

Včelám se v novém typu úlu daří.
Přímá adresa
http://nd05.jxs.cz/744/715/7a857461d3_79717669_o2.jpg

 

Řeší základní pracovní úkony.

1. Zvedání nástavků, tím je vyřešeno i odkládání zvednutého nástavku.

2. Jednoduchá příprava rámků s mezistěnami.Bez hřebíků a zatavování.

3. Kontrola včelstva bez rozebírání a rušení třeba i ze zvědavosti.Integrované dno a k tomu nový typ nástavku ve kterém se kontroluje rozvoj včelstva přes sklo z jedné strany mezi jednotlivými rámky.Výhodou je, že může stav včelstva zjistit i v zimě.

4.Umístění úlů na jednoduché kovové konstrukci. Umožňuje snadné odstraňování porostu pod úlem, ale i zbavení mravenců v úle.

5. Jednoduché zařízení na vytáčení medu.

 Obrázky jeřábů jsou na www.vcelarstvi.nazory.cz

http://www.youtube.com/watch?v=55nCxgDe0J4

 

 

Není jednoduché a taky zdlouhavé se dopracovat k modernímu včelaření, když literatura v oboru včelaření je zastaralá, výrobní prostředky zaostávají za ostatními obory.

Stará praxe je pořídit si včely a potom studovat a vyptávat se.Co včelař to jiný názor atd.

Potom když se včely rojí, si to zdůvodňujeme, že to mají v genech.

Proto je nejlepší pro získávaní praxe, když si začínající včelař vyrobí svůj úl. Využijeme nejnovější snadno dostupné materiály. Materiály poplatné dnešní době. Pálení úlů zabránit využitím materiálů, které jdou desinfikovat. Materiály, které se znovu použijí.Rámky a úly zásadně vedle způsobu včelaření ovlivňují pracnost , výsledky a rojení včel. Taky pracnost včelaření je důležitá a učit se jak každou práci dělat racionálně je na celý život. Včelařit jednoduchým způsobem. Do nového úlu si sám vychová matku.Včely jsou z oddělku klidné a pomalu si zvyká manipulovat s nimi. Potom si může včelstva sám rozšiřovat, bez chytání rojů.  

Proč by začínající včelař  měl kupovat zastaralé typy úlů? Dnes je nutností aby úly byly opatřeny zasíťovaným dnem a nejlépe skleněnou podložkou. Začínající včelař má možnost sledovat rozvoj včelstva  a zdravotní stav bez zásahů do včel ,včelařit bez rojení atd.

Takové úly si zatím musí vyrobit sám. .

http://nd04.jxs.cz/180/667/3434f28a15_74933988_o2.jpg  Poslední typ skleněného utepleného nástavku pro začátečníky.

Naučí se první vychovat  matku a potom si budou včelstva rozšiřovat včetně výroby  moderních úlů.Tady je větší pravděpodobnost, že se včelaření rychle naučí.Nákupem 3 včelstev není záruka , že u včelaření zůstanou, protože v dnešní nákazové době, včelaření je v něčem jiném, než si laici myslí. Pálí se úly u starých včelařů.Je zapotřebí mít informace o nových racionálních postupech a nezaspat dobu. Včelařit jednoduchým způsobem s minimálním počtem zásahů do včelstev , které je pouze při vytáčení medu.  Protirojové opatření je součástí jednoduchého včelaření. Např. stav včelstva můžu kontrolovat přes skleněnou podložku a bez rušení včel, krmítko je součástí úlu, které  zůstává i přes zimu a bez rušení můžu brzy napájet, atd.

http://www.youtube.com/watch?v=Paer_UFsMlg

 

 

  Začínající včelař

Když včelstvo není omezováno mateří mřížkou , mají rychlejší rozvoj a silné včelstvo dokáže tak zaplnit rámky medem, jak ukazuje obrázek.Trubci mají taky volný prostor v celém úlu a je to součástí protirojového opatření a bez složitých opatření, které včelaři pořád řeší složitými způsoby. Např. rámky jen na trubčinu. Ideální je rozložení plodu trubců po celém úlu. To taky umožňuje včelaření bez mřížky.Tak se dá včelařit bez rojů. Včely přirozeně své dílo rozšiřují shora dolů. Nasazování medníků  narušením díla zbrzdí rozvoj , protože je už většinou snůška . Rozšiřování nahoru je  nepřirozené a opozdí se vytáčení. Rozdíl je takový, že někteří včelaři nasazují medníky a my už vytáčíme tj. 30. 4. 07..Ještě jsem neviděl aby včely začaly stavět rámek od spodu nahoru. Vždy opačně. Stejně víčkování buněk s medem od vrchu dolů .Včelař toto nerespektuje, dílo včelám v době snůšky rozmístí nahoru, naruší dílo nepřirozeně pro včely,ať se starají, protože pro včelaře je to  snadnější a nemusí nic technicky řešit.Potom se dočtu, že medu bude méně protože je rojový rok.  

 

                                             Kluci včelaří.

 Začali na jaře s vlastnoručně vyrobenými úly. Vychovali si v oddělcích i smetencích matky, označkovali ,vyzkoušeli práci s vytáčením,  doplní  zásoby na zimu, potom provedou léčení, odběr mělí a úly si přemístí na svoje zahrady.  

Přistupují ke včelaření tvořivým způsobem.  Každý má jinak řešenou výrobu úlů. Velikost rámku stejnou. Např. Jan používá místo drátků rybářský vlasec.Rychlý způsob výroby, ale časem se ukáží výhody i nevýhody.

 

 

                                         

Provádějí kontrolu  podložek. Zatím se jim nepodařilo ve všech včelstev najít jediného kleštíka  včelího. Je to český název Varroa destruktor Dosud ho znají jen z obrázku.. Ale později si je včely donesou z nakažených včel.Potom pomůže včasné doplnění zásob a nařízené léčení.

Rovněž by si chtěli zkusit sebrání roje, ale to si musí vyzkoušet někde jinde.Pokud zůstanou u stejného  způsobu včelaření, tak to nebudou potřebovat.Protože už mají vystavěných všech 11 rámků,začali podstavovat další nástavek s mezistěnami.Při krmení si včely zimoviště protáhnou dolů, uloží zásoby a upraví si prostor, který včelám vyhovuje.Roztáhnou zásoby, protože vzduchové /prázdné/ komůrky jsou ochranou proti chladu.Jako voštinové cihly na domech. Takto připravené včelstvo, které má dostatek zásob a prostor snadno zimu přežije a na jaře se nevyrojí. Na jaře budou včely pokračovat v dostavování mezistěn a kluci nemusí do včel zasahovat.Všechno zjistí podle  proletů a kontroly mělí na podložkách.sílu včelstva a přesuny za zásobami ,včetně jejich zdravotního stavu.Při jarní prohlídce se snadno ztratí nebo přimáčkne nechtěně  matka. Záleží na počasí a pro rychlý rozvoj včelstva co mohli udělali.Před prvním odebrání medu, pokud bude třeba, přehodí nástavky. Silné včelstvo dostaví a zaplní rámky při snůšce  i během 6 dnů  a potom si vytočí čerstvě vystavěné dílo . Nato se těší nejvíce.Mateří mřížky nepotřebují.

Měřením jsem zjistil, že pokud nepoužíváme mřížky, neoddělujeme plod od medné části, teplota plodu je kolem 36°C a med v těsné blízkosti rychleji zraje. Proto se dá častěji vytáčet.

Silné včelstvo staré zásoby  rychle spotřebuje, ale bez zásob včelstvo nesmí zůstat, proto se odebírá částečně zavíčkovaný med  a ostatní s plodem se včelám nebere.  Pud sebezáchovy z hladu je důvod k rojení včelstva a omezení jeho rozvoje  i vlivem zbytečných zásahů do včel. Mimo jiné má vliv na rojení tvar rámku.Viděl jsem u včelaře , že mu s  5 nástavků vyletěl roj. Široké loučky někdy berou jako strop, proto moderní a racionální rámek zkoušíme.

Po zakrmení se do včel nezasahuje. Jaké zásoby včelám zůstaly před krmením a kolik zásob krmením přidali znají. Přesto do jednoho včelstva s podstaveným  podstavkem jenom s mezistěnami se podívali, aby ukázali co včely svým přirozeným rozvojem, směrem dolů, při krmení dokáží.Tímto si ověřili , že zužováním včelstva po vzoru ostatních včelařů je omezování v pokračování rozvoje. Naopak rozvoj včelstva pokračuje.vystavěly dalších nových 11 rámků/letošní oddělek/. Včely jsou připraveny na první snůšku v dalším roce. Na obrázku je rovněž ukázka bodového zavěšení rámků. Rámek si snadno vytáhneme kleštěmi, nemusí se páčit ještě rozpěrákem, a včely nemusí rámek lepit.Horní díl, který je vedle zavěšen na jeřábu,váží se zásobami 34 kg. Další ukázka ukládaní zásob je na  www.deda.chytrak.cz. 

Jednou je to zima potom melecitóza adt... Každý včelař včelaří v jiných podmínkách, předvídat a neriskovat , včely včas na zimu připravit.

Dotace

Když mne požádal    včelař s tím,  že přišel o včely, abych mu pomohl ke včelám , věřil jsem , že to umí, když  už  včelařil s otcem , ale zase o ně přišel a nachytal si roje. Dalšímu včelaři nepřežilo zimu všech 6 včelstev, ale  hlásí se do akce Kluci včelaří.Docházelo k ohrožování , ale ne  k rozšiřování. Proto jsem běžný způsob rozšiřování  včelaření zavrhl a zavedl jak popisuji. Cílem je ne jen naučit se  včelařit, poznávat přírodu přes včely,  ale učit se tvořivosti, zručnosti, tím poznat další profese, které mladí v životě uplatní.Jsou to jednotlivci, kteří to zvládnou, ale určitě úspěšného včelaření  nenechají. Obávám se ohrožení včelstev  různými neuváženými podporami.  Ještě k tomu , že musí včelařit 3 roky, aby včely udržel za každou cenu.

Diplom bude začínajícím včelařům  připomínat kdy a jak začali včelařit.
http://nd03.jxs.cz/047/286/5b299c6df0_66664685_o2.jpg
Popis: Zase máme nového včelaře.