Ekonomika
Manipulační technika
Včelařský svěrák
Plastový medomod
Nová varianta rámků
Panensky med, plastevnice
Výroba úlů , ekologie
          Kontakt : vojtech.bernatek@seznam.cz

          

                              TOPlist

 
 

 

                                           Racionální rámek.

 

       Proč by měl být účelný, úsporný, hospodárný? Většina včelařů řekne mám jich dost a nehodlám už nic měnit.

Vývoj rámku pokračuje a další zjednodušení je vyznačeno tím , že horní i spodní loučky jsou stejné délky.    http://www.youtube.com/watch?v=D06mx53L4F0

 Jsou  uzpůsobeny tak, abychom mohli  umístit do  nejlepšího včelstva  misky s larvičkami bez zásahů v úle. Potom odloženou matku vrátíme.            http://nd04.jxs.cz/082/876/130e3a0702_73707896_o2.jpg Popis: Vedle starého způsobu uchycení misek na loučku je nový způsob umístění misek na flexivní materiál. Můžeme materiál stříhat a upravovat, smotat atd.

http://nd04.jxs.cz/253/016/02835898aa_73733980_o2.jpg Popis: Jedna s dalších možností. Misku s plastem ustřihneme a vtlačíme mezi rámy.

Po přednášce s názvem Racionalizace ve včelařství – silná včelstva, se mi můj poslední žák svěřil, že tomu vůbec nerozuměl. „ Proč to dělají tak složitě? To jsem rád, že jsem po této přednášce pochopil co je  racionální včelaření, protože už to můžu srovnávat..“ Začal včelařit a včelstva si rozšiřuje.Co je podle nás racionální.  Jeden příklad http://nd04.jxs.cz/588/064/0e029f3adf_75488252_o2.jpg

Popis: Přijatý matečník odstřihneme a vsuneme zase mezi rámky do oddělku. Zvládne i začátečník. Nepodaří se, ustřihne si další, nebo zavíčkovaný atd. K tomu, ale musí být i racionální rámky.

 

Výroba bočních louček je taky jednoduchá.

http://www.youtube.com/watch?v=bEsgai3Rbnk

 

http://nd04.jxs.cz/472/354/0d7735d5db_73958068_o2.jpg Popis: Rámky se zavěšují na drát. Systém se může použít do každého typu úlů. Umožňuje používat horní i spodní loučku stejné délky i tvaru kvůli úspoře při zjednodušení výroby rámků.

                       Vše je nouhau/know-how/.

Při včelařeni se rámky používají v největším počtu.Proto by měly být jednoduché na výrobu,minimální odpad při výrobě,ulehčovat další manipulaci při používaní.Každá změna , která práci s nimi ulehčí je citelně znát. Je proto vhodnější udělat úpravu na jednom úle než upravovat každý rámek, a tím se stane vytahování každého přilepeného rámku z úlu snadnější i pro malé včelaře. Lepení rámků je pro včely práce navíc, kterou v přírodě nedělaly.Včelař rámky přilepené vytrhává rozpěrákem.Proto nový způsob bodového zavěšování rámků v úle má výhodu jak pro včelaře ,tak i pro včely.Řešení umožňuje používat staré rámky do vyřazení vedle nového typu.Ze starého rámku se odstraní mezerníky.Pokud například boční loučky nemají rovný profil z důvodů nahrazování mezerníků, je větší spotřeba materiálu a je složitější na výrobu.Stejně různé druhy mezerníků.

Racionální výroba je právě v tom, že z prkna o tloušťce 25mm, která je běžná, se vyrobí všechny loučky s minimálním odpadem.Šířka prkna určuje jen množství kusů z 1 metru prkna. Horní a spodní loučky stejného profilu  a navíc stejné délky, umožňují vedle úsporné výroby, také otáčet rámek během včelaření, protože na rámku nejsou mezerníky.Při převážení vejde do plástevnice   více rámků, protože bez mezerníků to dělá na každý rámek o 1cm více prostoru.Bez mezerníků se vejde do zásobníku na 1m délky 40 rámků a s mezerníky jen 28 rámků opatřených mezistěnami.Možnosti otočení některého vystavěného díla v úle si včelař využije v případě potřeby.To zatím žádný rámek neumožňoval s důvodů delší horní loučky. Jen vynález otáčení celého plodiště.

http://youtu.be/VGwHxfHJ-vs

 

 

NaP7150424.JPG  1312.275 byte,  www.deda.chytrak.cz  obrázku  je ukázka staršího  rámku  s zavíčkovaným medem, vypleteného vlascem. Při používaní složitého drátkování svisle, nové dílo vahou medu po drátcích sjelo. U rámku s dvojitým vlascem příčně vedeným  se to nestane.

Uvedené řešení racionálního rámku umožňuje rovněž jen zavěšování mezistěny na horní loučku.Zatím to zkoušíme v roce 2009 tři  včelaři.  

 


Příprava spodních a horních louček  .Jsou stejné, aby výroba byla jednoduchá a mají další výhody.