Ekonomika
Manipulační technika
Včelařský svěrák
Plastový medomod
Nová varianta rámků
Panensky med, plastevnice
Výroba úlů , ekologie
          Kontakt : vojtech.bernatek@seznam.cz

          

                              TOPlist

 
 

 

 

Na obrázku je letos vystavené dílo a zanesené panenským medem. Podle roku, čím více plodu , tím více nového díla a kvalitního medu. Využití skla ve včelaření mi umožňuje více věcí odhalit. Příroda je nepřekonatelný architekt.   Obměnu díla přizpůsobuji stavu jednotlivých včelstev. Podle vývoje, síly, počasí
 atd.Např. na obrázku včelstvo dostalo celý podstavek mezistěn. http://nd05.jxs.cz/380/171/82b2e12d83_78916016_o2.jpg                                                     Je připraveno na příští rok. Při vytáčení tmavé nevracím, vytavím, žádné neskladuji. Nahradí  se jen mezistěnami podle množství plodu.
Ve starých úlech se mi stávalo, že zbyly v některém  včelstvu zásoby z
 cukru, protože včelstvo bylo osláblé a zásoby nespotřebovaly. Někde se stala
 chyba / Včelař, úl, rámky, včely, matka, nemoc, /? To se zásoby  poškrabou
 vidličkou, aby se včely podnítily, někdy ani to nepomůže.
 Rámky pro vytáčení si vybírám, většina zásob při prvním vytáčení zůstává včelám.
 Pokud mají zásoby z cukru, tak je proplodují a spotřebují pro energii na
 zpracování nektaru. Potom je větší výnos. Ukázka jak to funguje:
        http://www.youtube.com/watch?v=GtAy0evRkzE

Jednoduché vysvětlení proč včely v přírodě pořád dílo obnovovaly. Co zůstává na dně buňky vidíte. Výkaly v buňkách, které jsem nafotil, včely se snaží čistit, ale proč  včelař svou metodou a  přidáváním skladovaných a nedočištěných rámků zhoršuje kvalitu medu a zdravotní stav včel? 

 

 

http://nd04.jxs.cz/256/148/9caea07e71_68247473_o2.jpg)

 

http://nd04.jxs.cz/376/856/6da2398b4e_68762648_o2.jpg

 

V oblasti plodového hnízda se plásty postupně znečišťují košilkami svlékajících larev a jejich výkaly, přineseným pylem a propolisem.  Vosk včelích plástů se mění vedle vůně i chemicky změnou enzymů a odpařováním. Na obrázku je vidět jak med prolíná voskem v novém díle, porovnání stavu buněk před vyčistěním. Mění se i vůně vosku a to se projevuje na vůni medu. Převládající nové dílo v úlech ovlivňuje kvalitu medu.

http://nd05.jxs.cz/659/605/fccada2f1b_86047185_o2.jpg

Zde podstavuji jenom  mezistěny už i na příští rok.

http://www.youtube.com/watch?v=pLfe2XEgoQk&feature=youtu.be

 K modernímu včelaření patří  např. Integrované dno: http://nd05.jxs.cz/360/008/6018cedfec_77386736_o2.jpg   

   Umožňuje větrání úlů podle potřeby /síly včelstva/. Dno usnadňuje úlovou hygienu.  Je uzpůsobeno k tomu, aby pokálené boky šlo jednoduše  vyčistit. Pokud k tomu dojde, tak boky skla se vysunou a  omyjí octem. Zasíťované dno se vyndá a taky vyčistí  podle potřeby po vysunutí skel. Pod sítem je podložka na sledování spadu po celý rok. Jak často včelaři čistí běžný podmet? Co mi ještě  uvedené dno umožňuje. Po odběru měli, aby včelstva začala co nejdříve plodovat ještě za mrazu, podsunu těsně pod rámky desku z polystyrénu s otvorem a třeba namazaný medem. Tím se usnadní hlavně u slabšího včelstva udržet  teplotu v úle a plodování, protože bývají ještě velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí, a sníží se riziko  případného zachlazení plodu v úlech umístěných  mimo včelín.

    První med vytáčím před řepkou z panenského díla v úlech, které začaly stavět vloni. Letos vyšlo počasí a javor mléč voněl i ve včelíně . Když počasí vydrží, tak to mám nejlepší med pro rodinu.  K metodě s polystyrénem říkám mladým včelařům : „ Musí  se ve vhodnou dobu /ještě za mrazu, aby včely plodovaly/ namazat včelám krajíc s medem/nebýt lakomec/ a ony za to nanosí kýble medu. Navíc je to eko.  Zadarmo ani kuře nehrabe“. Pokud někdo říká, že „úl med nepotí“, ale složitý systém včelaření a špatně řešený úl  zdržuje při práci včely a potí se včelař.

 

 

   

 Nerad bych ovlivňoval včelaře, kteří rádi dělají jednoduché včelaření složitě. Hlavně , že si každý může zvolit svůj způsob pro svoji spokojenost. Všem tvůrčím , kteří používají „nesprávné způsoby“, přeji hodně úspěchů, protože správné vytvořili jiní.Tak to vypadalo před zrušením dřevěných úlů.Všechny  jsou skleněné.

http://www.youtube.com/watch?v=GtAy0evRkzE    

Kvalitu medu jsem si zlepšil zjednodušením způsobu včelaření. Nepoužívám mřížky, abych neomezoval matku v kladení .Čím více klade, tím více vystavěných mezistěn.Nechápu, že si někdo ještě přidává práci a omezuje kladení matky. Včelstva jsou silná , přesto se nerojí, protože u každého plodu dám mezistěnu, aby měly práci. Zavčasu připravím včelstva na zimu.Žádné nástavky ani rámky neskladuji.Nachystám si jenom mezistěny, protože jak začnu na jaře vytáčet , nestačím je vyrábět, proto jsem si zjednodušil i výrobu rámků. Silná včelstva snadno obnoví dílo a zanesou medem. Matky do něho kladou jen ojediněle.Zase je pracnější měnit až třetinu díla ročně, ale na druhé straně mi zase narůstá zájemců o med. Druh použitých úlů má vliv hlavně na pracnost včelaření.Všechny voštiny hned vytavím, větší produkce vosku. Častěji vytáčím. Včely nestresuji rozebíráním, ale zvednu i dva nástavky ,jak je vidět na obrázku a rovněž do spodního dílu vedle plodu dám mezistěny. Jinak by se vyrojily.

Způsob včelaření,který umožňuje včely připravit na snůšku už v zimě

                            

Včely ze spodního skleněného nástavku vybraly zásoby a  v únoru přešly do dvou horních. Nadzvednutím pomocí jeřábu, bez rušení včel, jsem tmavé voštiny vyměnil za mezistěny.Do včel nemusím na jaře zasahovat dokud nebudu vidět přes sklo , že  mají mezistěny dostavěny, až při vytáčení medu.  Z těchto úlů se mi ještě nikdy nevyrojily.

 

Plástevnice

 

Tímto názvem jsem nazval bednu, která je větší než roják. Vyznačuje se hlavně tím , že víko je ovládané nohou, tím se urychluje manipulace, při ukládaní plástů s medem vytažených z úlů pro přepravu do stáčírny  a usnadňuje další práci s plásty zamezením vnikání slídilek.  V mém případě si v plástevnici vezu rámky s mezistěnami když jdu vybírat rámky s medem. Poprve to bývá  po odkvětu třešní, durancijí atd. Včelaři většinou teprve nasazují medníky. Včely  už visí v podmetu a  rojení je třeba zabránit. Dříve jsem to prováděl způsobem přehozením spodního nástavku nahoru. V současnosti vyměním za plásty s medem rámky s mezistěnami, bez  velkých zásahů do včel, které včelaři dělají nasazováním medníků a mřížek. Odeberu jen rámky s medem  , větší část medu zůstává s plodem, k nimž přidávám mezistěny. Včely  ani neregistrují, že jsem jim snížil zásoby, a  rychle je doplní. Pokud se  zrovna  zhorší počasí, mají pořád dostatek zásob, staví nové dílo ,nemají čas na rojení. Před 6 lety  se mi podařilo nachystat včely pomocí matečníků na rojení, pro exkurzi žáků ze školy. Sebrání roje a umístění do úlu ohodnotili potleskem. Pro další exkurze se mi to nedaří. Pochybovačům o ročním výnosu sděluji , že letos  jsem včely zakrmil jakmile byl průměr 50 kg, protože mi to stačí a začaly by nosit  melecitozu. Včelařím na severním svahu a první prolet byl 27.3.06. Z jižní strany mívají prolety už v lednu. Proto s tím musím počítat, aby vydržely do prvního proletu.

 Na obrázku je plástevnice na přepravu mezistěn do včelína, a k úlům a plných plástů medu zpět do stáčírny. Protože má objem na několik desítek kilogramů medu , využívám pro manipulaci  jeřáb, který mi nahrazuje vysokozdvižný vozík. Jinak lze použít káru, či vozík. Plástevnice je opatřena ještě samostatnými kolečky pro snadný posun ve stáčírně. Při vkládání plných plástů vytažených z úlů, zamezuje vnikání slídilek tím, že je včelotěsný a zvedání víka je ovládáno nohou. Otevření a zavření lze provést rychle , včely nestačí reagovat, protože víko při otvírání a zavírání nabírá vzduch a odfoukne včely jako ventilátor. Důležité je, že ruce mám volné pro manipulaci s rámkem.Přitom pomůcky , kuřák atd. mám na dosah připraven, ale většinou jen kouří zavěšený na kovovém závěsu na plástevnici. Ve stáčírně si páčkou na nožním ovladači zajistím otevřenou polohu, jaká je vidět na obrázku. Pro snadné odebíraní rámků z bedny jsou konce horních louček podložené tak, abych se rámek z každé strany snadno uchopil a  převěsil do včelařského svěráku, kde provedu odvíčkování.

Jednoduchá plástevnice.

http://nd04.jxs.cz/788/747/8e85b41e9c_75938429_o2.jpg Popis: Na deset rámků bez mezerníků. Taky lze použít na přenos včel.